Vi har varit med och testat olika styrsystem och energieffektivitet. Allting har flutit på. Nu har vi vår egen HEM-kontakt för driften och han verkar ha ständig beredskap för han svarar alltid när man ringer och är alltid trevlig. Så det finns alltid någon som har koll på att allting fungerar med värme och fläktar och kan rycka ut om något skulle gå upp eller ner, förklarar Mikael Winberg.
Möjligt att ladda sin elbil för medlemmarna
Föreningen beslutade nyligen att investera i en laddlösning med 20 ladduttag för elbilar fördelade på två av parkeringarna, en i varje ände av området. Här kommer HEM och samarbetspartnern ChargeNode att installera laddning som tjänst när vädret blir lite bättre framåt våren.
Vi har en styrelse som ofta ligger i framkant och är på med nya idéer. Till och med innan medlemmarna börjar fråga efter något. För ett tag sedan skulle vi renovera balkongerna. Då togs beslutet att i stället byta ut slitet material och samtidigt ge lägenheterna en större balkongyta vilket blev väldigt bra, säger Mikael Winberg.
På området finns i dag sex underjordsbehållare för hushållens soppåsar och när alla fastigheter nu måste införa förpacknings- och matavfallsinsamling tittar man tillsammans med HEM:s återvinningsavdelning på lösningar för miljörummen.
Vi har de utrymmen vi har att jobba med. Vi kan inte bygga nytt eftersom marken är prickad. Vi får se över kärlen som finns och byta lite storlekar utifrån hur mycket som sorteras ut. Tidningar har det till exempel blivit mindre av, säger Mikael Winberg.
Blixtsnabb service
Underjordsbehållarna är utrustade med sensorer som ska känna av när behållarna börjar bli fulla och redo att tömmas. I de fall detta har krånglat har det aldrig varit problem att med kort varsel, eller som Mikael uttrycker det ”blixtsnabbt”, få ut en bil som tömmer så att hushållen på nytt får plats för sina soppåsar.
Det är en av fördelarna med att veta vem man kan ringa till och att de känner till oss, både hos kundservice och chauffören, och vet vad vi behöver, säger Mikael Winberg.
Diskussioner har också förts i styrelsen om möjligheten att installera solpaneler på de 8000 kvadratmeter stora taken vilket kunde blivit ett positivt tillskott för föreningen, både för eget bruk men kanske också att sälja vidare. Detta har dock lagts i malpåse eftersom HEM tvingats pausa sådana projekt eftersom regionnätsägaren Eon saknar kapacitet att ta emot el från fler nyanslutningar till sitt nät. Skulle möjligheten en dag bli verklighet är föreningen dock intresserad av att titta på det igen.
Hela paketet
Även på HEM är man väldigt positiv till sitt långvariga samarbete med brf Östergård. Mikael Strand, på avdelningen försäljning- och affärsutveckling, är föreningens ”väg in” och främsta kontaktperson. Han tycker att föreningen varit smarta som lagt ut så många tjänster externt och kan koncentrera sig på annat som gynnar medlemmarna.
Det här är ett väl fungerande samarbete som jag uppskattar mycket. Som en av de riktigt stora brf:erna har Östergård i stort sett ”hela paketet” tjänster och service hos oss.
Exempel på vad som inryms i det där paketet är nämnda fjärrvärme, avfallstjänster, energitjänstavtal och snart alltså även elbilsladdare. Till det kommer även elhandelstjänster. Eftersom föreningen har så många lägenheter erbjuds medlemmarna ett ramavtal till reducerad årsavgift om tillräckligt många ansluter sig för sin privata elförbrukning.
Som hyresgäst eller medlem i en bostadsrättsförening vill man naturligtvis bara ha ett enkelt och bekymmersfritt boende, något som i stort sett känns garanterat idag på Östergård. Och skulle något hända är det bara för Mikael att ringa Mikael så styr de upp något. Tillsammans.